In de Berk zijn veel speelvoorzieningen. De gemeente moet bezuinigen op speeltuinen, maar ook niet alle speelvoorzieningen zijn veel in gebruik. En helaas worden ook regelmatig speelvoorzieningen vernield.
Bijgevoegde foto's zijn daar een voorbeeld van. Schade van oud en nieuw door vuurwerk. Bewust kapot gemaakt, daders onbekend.
In 2014 is in overleg met de gemeente door de wijkraad een plan opgesteld om tot minder, maar wel goede speelplekken te komen. Daarbij is gelet op spreiding, veiligheid, de verschillende leeftijdscategorieën en gebruik. Onlangs zijn afspraken gemaakt over de uitvoering daarvan. Bovendien is afgesproken dat bij opzettelijke vernieling, toestellen worden weggehaald en in principe niet meer vervangen. Dat is nu aan de hand voor de vernielde glijbaan aan de speeltuin bij Azaleahof 37. De glijbaan wordt afgesloten met een plaat, zodat het speelhuis weer veilig gebruikt kan worden.
Er worden twee speelplekken weggehaald, één aan de Lavendelhof en aan bij de Vinkenstraat. Beiden terreintjes blijven beschikbaar als speelruimte met gras.
Met de school en de kinderen van groep 8 is overlegd en besloten de skatebaan toch nog te renoveren. De hoge kosten die hier steeds mee gemoeid zijn, zorgen ervoor dat de gemeente niet bezig kan en wil blijven om bij vernieling toestellen te repareren of te vervangen.
De Azaleahof bestaat uit twee speelstukken. Daarvan wordt er één gehandhaafd. Bij de speeltuin aan de binnenkant van Berkenring wordt gekeken of er een toestel voor wat oudere kinderen geplaatst kan worden.
Bij de Zwaluwhof zal in de loop van het voorjaar de zandbak verwijdert worden. De gemeente wil dit bij alle speelterreinen, gezien de problemen met hygiëne.
Bij vernieling van toestellen wordt zeer kritisch gekeken naar de noodzaak tot vervanging, maar in principe wordt niet vervangen. Maar ook als een toestel versleten is wordt het niet vanzelf vervangen. Het onderhoud blijft natuurlijk van voldoende kwaliteit, want speeltoestellen moeten veilig zijn in gebruik.
Aandachtspunt daarbij zijn kuilen onder speeltoestellen. Deze worden regelmatig aangevuld. Dat gebeurt in het voorjaar bij beter weer.
Op korte termijn worden de glijbaan en de skatebaan herstelt.
Gemeente, wijkraad en school zullen jaarlijks met elkaar afstemmen of de speelvoorzieningen voldoen en of er maatregelen gewenst zijn.
Tot slot doen we nogmaals een beroep op ouders en omwonenden om kinderen aan te spreken als er bewust schade toegebracht wordt aan speeltoestellen. Ze staan er voor de kinderen uit de wijk. Ze kosten veel geld. Er mag vanuit gegaan worden dat ze dan ook gebruikt worden zoals bedoeld.
Vorig jaar heeft wijkraad de Berk een bijeenkomst georganiseerd met de politieke partijen in Zundert over de randweg. In deze bijeenkomst hebben wij de raadsleden aangesproken op hun verantwoordelijkheid richting de Berk. De randweg kan een bijkomend effect hebben dat de leefbaarheid in onze wijk nadelig wordt beïnvloed. Het verkeer van de Ruchpenseweg kan via de Berkenring gaan in plaats van via de Prinsenstraat naar de Wernhoutseweg richting Wernhout of Achtmaal en vice versa
Inmiddels is de aanleg van de randweg gestart en in de loop van dit jaar zal deze weg in gebruik worden genomen. Daarom vindt de wijkraad het de hoogste tijd om met de Zundertse politici te gaan overleggen over verkeersmaatregelen in onze wijk. Het gaat dan voornamelijk om het tegengaan van sluipverkeer en maatregelen om de veiligheid te vergroten. Wellicht heeft u ook ideeën of vragen over deze zaak.
Op 26 februari organiseert de wijkraad een discussie-avond met de politieke partijen over dit onderwerp. Het is belangrijk dat de inwoners laten zien dat dit een belangrijke zaak is voor onze wijk. Wij vragen u dan ook om op deze avond aanwezig te zijn. De bijeenkomst zal plaatsvinden in de Annaschool
Misschien heeft u nu al vragen of suggesties over dit onderwerp. Als dat zo is zou het fijn zijn als u die aan ons kenbaar maakt. Wij kunnen ze dan meenemen in de voorbereiding van deze avond. Natuurlijk zal er ook op de avond gelegenheid zijn om vragen te stellen en in discussie te gaan met de aanwezige raads- en commissieleden.
Uw opmerkingen en vragen kunt u doorgeven via ons emailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Op woensdagavond 2 juli 2014 heeft de wijkraad een avond georganiseerd waarbij door een aantal deskundigen uitleg is gegeven over de diverse rollen en verwachtingen rondom handhaving. Alles in het kader van de leefbaarheid en ook veiligheid. Deze avond was er geen WK voetbal dus de verwachtingen over opkomst waren best hoog gespannen. Maar of het nu lag aan het lekkere weer, de opkomst viel toch wel tegen. Ongeveer 20 inwoners van de wijk hadden de moeite genomen om de uitleg aan te horen en in gesprek te gaan met politie en gemeente Zundert. Een van de aanwezigen maakte ook de opmerking dat er veel meer mensen hadden moeten zijn.
Na een kort openingswoord van de voorzitter van de wijkraad waarin het doel van de avond is uitgelegd, heeft de wijkagent een presentatie gehouden over zijn werk. De huidige wijkagent Bas Oomen heeft daarbij tevens zijn opvolger Martijn Nuijten voorgesteld.
De kern van zijn verhaal was dat er een beperkte inzet van de zijde van de politie mogelijk is en dat er daarom altijd prioriteiten werden gesteld. Verder is uitleg gegeven over het belang van de rol van de burger zelf in het melden van bijzondere zaken. Uit onderzoek blijkt dat slechts 1 op de 9 mensen een bijzonderheid bij de politie (112 of 0900 8844) onder de aandacht brengt, maar dat in 80% van de gevallen waarin er melding is gemaakt er een dader werd gepakt. Een goed signaal om als burger mee aan de slag te gaan. Aan de hand van een filmpje werd dat aardig in beeld gebracht. Ook werd nadrukkelijk verwezen naar de site van de politie, waar veel informatie te vinden is. Daarnaast werden nog enkele tips gegeven over het goed afsluiten van deuren en ramen.
Opgemerkt werd dat de terugkoppeling van de zijde van de politie echt verbetering behoeft, burgers worden geregeld in het ongewisse gehouden over de voortgang van hun aangifte. Aangekondigd werd dat dit ook voor de politie een aandachtspunt was en dat men daaraan werkte. Op een aantal punten ontstond er een levendige discussie waarbij er zowel positieve als negatieve ervaringen werden gedeeld.
Na het vertrek van de politie heeft Koos van der Spek (de coördinator Handhaving van de gemeente) ons meegenomen in zijn presentaties over de BOA (buitengewoon opsporings ambtenaar) en over de straatwachters. Hoewel de eerste presentatie niet geheel aansloot op de doelgroep werd er wel een mooi beeld gegeven over de taken en mogelijkheden van de BOA's. Door Koos werd op een weinig omhullende wijze uitleg gegeven over de taken en ervaringen van de BOA’s doorspekt met praktijkvoorbeelden. Ook bij deze presentatie werd duidelijk gemaakt dat men met de bezetting van de afdeling handhaving niet alles kon aanpakken. Het maken van keuzes en stellen van prioriteiten was ook bij de gemeente Zundert dagelijkse kost. De aanwezigen hadden wel begrip voor het feit dat de politiek op basis van budgetten keuzes moest maken en menskracht beschikbaar stelde. Maar de behoefte aan meer blauw op straat werd ook tijdens deze bijeenkomst uitgesproken.
In zijn 2e presentatie heeft Koos van der Spek ons uitleg gegeven over de inzet van straatwachters. Inwoners die jammer genoeg op een uitkering zijn aangewezen worden in het kader van de nieuwe wetgeving ingezet voor maatschappelijke taken. Dat kan betekenen dat men als ogen en oren voor de BOA’s of politie werkzaam is, waarbij nadrukkelijk werd opgemerkt dat deze straatwachters geen bevoegdheden hebben.
Aan de andere kant kun je vaststellen dat er een nuttige inzet is en mensen in een ritme van werken komen of blijven. Een aantal van deze Straatwachters is overigens ook al weer doorgestroomd naar een reguliere baan. Een aantal mensen die als Straatwachter wordt ingezet is de Nederlandse taal nog niet machtig. Een discussie ontstaat er of dat wel kan. Door Koos van der Spek werd duidelijk gemaakt dat door deze inzet mensen in contact komen met anderen en daardoor wellicht eerder de Nederlandse taal zullen leren. Het lijkt in ieder geval een creatieve oplossing die tegemoet komt aan de behoefte die er leeft in de gemeente.
Als laatste heeft Yvonne Balemans van Thuisvester uitleg gegeven over de rol van Thuisvester in dit verband. Yvonne Balemans heeft duidelijk gemaakt dat ook hierbij het begint bij de inwoner zelf. Vervolgens heeft Thuisvester ook informatie nodig om te kunnen optreden, met die informatie wordt een dossier opgebouwd. Met een gedegen dossier kan succesvol worden opgetreden tegen overlast.
Thuisvester en wellicht ook direct weer de wijkagent, zijn met enige regelmaat aanwezig bij de vergaderingen van de wijkraad. Tijdens die vergaderingen kunnen allerlei zaken worden besproken en wellicht direct juist worden geadresseerd. Ook de contactambtenaar van de gemeente wordt geïnformeerd en indien ingezet om via de interne kanalen van de gemeente zaken door te zetten. Daarom ook in deze bijeenkomst weer de oproep om eens de vergaderingen van de wijkraad te bezoeken. De vergaderingen vinden plaats elke eerste woensdag van de maand met uitzondering van de maand augustus.
Door de voorzitter worden de diverse partijen bedankt voor de gegeven presentaties en informatie. Alle aanwezigen worden vervolgens bedankt voor de moeite die zij genomen hebben door aanwezig te zijn bij deze bijeenkomst. Het verzoek is om de directe omgeving bij te praten over de bijeenkomst.